Katten & St Kitts - Reisverslag uit Basseterre, St. Kitts and Nevis van Erik Woude - WaarBenJij.nu Katten & St Kitts - Reisverslag uit Basseterre, St. Kitts and Nevis van Erik Woude - WaarBenJij.nu

Katten & St Kitts

Door: Ik

Blijf op de hoogte en volg Erik

03 Oktober 2013 | St. Kitts and Nevis, Basseterre

Week 2.
Na vorige week alle nodige contacten gelegd te hebben konden we dus eindelijk aan het werk. De 24e hebben we direct een kat gevangen. Mijn maag draaide al bij het idee dat die kat straks geëuthaniseert zou worden met een geweer(vet cool geweer overigens, zo’n wildwest lever action Henry repeater rifle) . Of om James z’n subtiele woorden te herhalen “a magnum. 22, a brainshot every time”. Het enige waar ik dan ook echt op hoopte is dat dat dan ook maar snel zou gaan. Het duurde gelukkig niet ook niet lang, het geweer ging af met een machtige knal en na een paar maffe stuiptrekkingen was de kat niet meer.
Hierna werden wij en de kat vervoerd naar het Agricultural station, een soort kantoortje met een operatie tafel. Het Agricultural station wordt gerund door een wat oudere man, deze man is de enige op het eiland met wat veterinaire kennis en wordt dan ook als de lokale dierenarts gezien. .
Maar het Agricultural station is dus de plek waar de kat ontleed zal worden. En we zijn blij dat we deze ruimte kunnen gebruiken. We hebben de tafel vrijgemaakt, een vuilniszak opengeknipt en de kat neergelegd. Nu ging het dan echt beginnen!
Na de kat gefotografeerd en gewogen te hebben ging het mes erin. We plaatsten de kat op z’n rug en sneden hem open. Toen ie eenmaal openwas ging het allemaal vrij vlot. De organen waren goed zichtbaar, alleen de maag was even zoeken. Het arme beest had zo weinig te eten dat zijn maag niet groter was dan een flinke duim. Verder stonk de kat behoorlijk van de binnenkant. Maar de maag had geen inhoud dus we waren snel klaar. De dagen die hierop volgde waren ongeveer het zelfde. We vingen ongeveer elke dag een kat, in totaal 4 katten.
Maar naast de katten willen we steeds meer focussen op de vogels. Donderdag zag ik een vogel boven het kantoor tussen de rotsen invliegen. Die vrijdag zijn we gaan kijken of er wat zat. Na een hele steile klim tussen de rotsen door kwamen we uiteindelijk bij de vermoedelijke plek. En wonder boven wonder vond Martijn het nest! De eerste broedende vogel was een feit! Na deze mooie vondst konden we met een gerust hart naar St Kitts! Want ja, naar 2 weken stage heb je natuurlijk al vakantie nodig! Normaal is eiland hoppen niet te betalen in de caribbean. Je moet dan eerst vanaf Saba naar Sint Maarten, om vanaf daar weer door de vliegen naar een ander eiland. Maar nu had de medische universiteit op Saba een reis georganiseerd waardoor de kosten gedeeld konden worden, en zelfs een boot geregeld kon worden die direct van Saba naar St Kitts ging. Een kans die ik niet kon laten lopen! Niet alleen ik dacht dit. Er gingen in totaal 80 mensen mee waarvan zeker ¾ geen connectie had met de universiteit. Vrijdag was het dus eindelijk zover en we gingen naar St Kitts, Martijn, Ayumi, Evelien en ik. Ayumi en Evelien zijn ook stagiaires bij de Saba conservation foundation. Eenmaal op de boot voeren we weg, Saba werd steeds kleiner en St Eustatius & St Kitts steeds groter. Daarna werd St Eustatius kleiner en St Kitts nóg groter. Wat een enorm eiland! De hoogste piek op dit eiland is maarliefst 1156m hoog! En het totale oppervlak 168km2, Saba is maar 13km2! Toen we aankwamen in de haven liep er 1 douane ambtenaar ons op te wachten, daarna kwamen er nog wat meer en uit eindelijk 30 minuten later hadden ze zelfs douane poortjes gemaakt en mochten we van boord, eindelijk. Toen we van boord kwamen werden we gescanned met een metaaldetector? En een drugshond. Daarna werd de bagage gecontroleerd. Bij mij vonden ze mijn statief, verrekijker en mijn avocado erg verdacht! Want ja daar kun je iemand mee doodgooien?
vanuit de haven werden we opgehaald door een taxi en die bracht ons naar het hotel.. en wat een hotel! Gi-gan-tisch. Ik heb helemaal niets met zulke luxueuze hotels. Het is grappig om een keer mee te maken maar alles is kitsch en over de top. Zulke hotels zijn in mijn ogen alleen maar gemaakt voor ongelukkige mensen die dan op vakantie gaan om een weekje of een weekend boven hun stand te leven. Massages, casino, zwembaden, winkels, privé strand. Ik hoef alleen maar te slapen in een hotel, meer hoef ik niet. Maargoed daar was dit hotel duidelijk niet op ingesteld. De anderen zijn de volgende dag naar Nevis gegaan en ik ben achtergebleven en heb St Kitts bekeken. Na een hoop gepruts kwam ik er uiteindelijk achter hoe het openbaar vervoer werkte en kon ik voor een paar dollar het hele eiland over! Hierna ben ik naar Brimstone hill fortress geweest. Brimstone hill is echt een adembenemend fort en het is volledig gerenoveerd zodat je echt het gevoel hebt dat je terug in de tijd gaat. Erg indrukwekkend om te zien, en fantastische uitzichten! Na mijn bezoek aan dit fort ben ik door gereisd naar The Black Rocks. Een overblijfsel van een uitbarsting van de vulkaan op St Kitts. De rotsen zijn pitzwart en steken uit boven de oceaan. Een erg mooi gezicht, maar niet heel bijzonder als je Saba eenmaal gewend bent. De hele kustlijn is hier zo. Na deze rotsen gezien te hebben vervolgde ik mijn weg over de kust weg, wat echt een prachtige weg is langs palmbomen, rotsige kliffen en mooie zandstranden. Tijdens deze voettocht over de weg hoopte ik een busje te kunnen onderscheppen om vervolgens verder te rijden naar het hotel, want het werd al laat. Na ongeveer een half uur gelopen te hebben kwam er eindelijk een busje langs, het stopte direct en zat tot mijn verbazing vol met dronken sabanen die mij hadden herkend en me maar al te graag een lift naar het hotel wilde geven. Dus ingestapt en op weg naar het hotel, dacht ik.
Voordat we bij het hotel aan kwamen zijn we eerst nog gestopt bij 3 kroegen, een juwelier, een apotheek(voor kokos olie?), en de KFC. Achteraf had ik beter gewoon een busje kunnen nemen, maargoed vriendelijk was het wel, en gratis ook ! Eenmaal in het hotel duurde het nog minimaal 2 uur voordat de anderen kwamen, hun taxi was niet op komen dagen en ze hadden een uur oid gewacht bij de haven. De volgende dag heb ik samen met de anderen de zuid kant van het eiland bekeken, langs mooie zoutmeren en prachtige baaien. Hierna zijn we nog naar een oude suikerfabriek geweest, het is niet voor te stellen hoe het daar vroeger geweest moet zijn voor al die slaven.. Daarna zijn we nog langs een erg mooi beekje en klein stukje de jungle in gegaan. Na dit avontuur was de zondag ook al bijna om en probeerde we een bus te regelen terug naar de haven. Helaas zaten de eerste 3 passerende bussen vol met mensen en konden we daar dus niet meer in mee. Inmiddels hingen de locals half uit hun raam om ons te vertellen wanneer er een bus aan kwam, ze vonden het vast erg bijzonder dat de toeristen “hun” openbaarvervoer nam. De meeste toeristen nemen gewoon taxi’s. De 4e had gelukkig wel plek voor 4 man en zo kwamen we toch nog makkelijk op tijd in Basseterre (de hoofdstad). Eenmaal daar aangekomen zijn we op zoek gegaan naar de boot en na wat gepruts konden we aan boord. Het was al laat toen de boot weg voer en het was dan ook pikkedonker op zee, wat een sterrenhemel! Nu begrijp je pas we ze echt bedoelen met licht vervuiling. In Goor is de hemel echt best mooi ’s nachts maar zo mooi als hier heb ik hem nog nooit gezien! Dus de rest van de reis heb ik me zitten verwonderen over de sterren en gedacht aan de zeelui van vroeger die hier heen konden navigeren op de sterren!
Inmiddels ben ik weer “thuis” op Saba, de douane hier stelde bij terugkomst maar 1 vraag, do you live here? Dus ik zei, yes, for 4 months. Ok thats fine, Geen controle, niks. Goeie douane.
inmiddels beginnen steeds meer vogels te broeden maar daar schrijf ik een andere keer we meer over.

• 03 Oktober 2013 - 21:57

Pa:

Alweer een leuk stukje, echt de moeite waard om te lezen, en nog leesbaar ook!
    Geweldig om te lezen dat je zo geniet!

• 04 Oktober 2013 - 09:47

Rob: